Gnags
Magasinet, Odense

Torsdag d. 13-11-2008

Anmeldt af Simon Høgh Meldgaard

GAFFAs anmeldelse: 5 stjerner ( max. 6 )

Mere end en 80ér-fest

Danmarks ældste orkester er ikke underligt et folkeorkester. Der er nok hits at tage af, så folk i alle aldre dukker op, og Magasinet i Odense var da også fyldt til bristepunktet. Men det var unægteligt, som om folk var kommet for at høre hittene frem for at høre de helt nye sange live. Og det trak noget af energien ud af koncerten flere gange.

Der blev spillet 10 af de 14 numre fra den nyligt udkomne ”Legepladsen”, dertil 12 hits fra 80’erne (79-91), og et enkelt dyk i den tidligere historie med ”Under Bøgen” fra 1977 som afskedssalut.
At de 15 år fra perioden 1992-2007 ikke var repræsenteret viser noget om Gnags’ tab af momentum i befolkningen. Det er gået hen og blevet et greatest hits-band for de fleste.

Det er synd, for det betyder, at folk ikke får hørt den nye plade, ”Legepladsen”, hvis numre passede som mandler i ris a l’amande i livesættet. Numre som ”Dr. Legepladsen” og ”Se Hvor De Løber” er så gode som det bedste, bandet har lavet. Det er samtidig en plade, der understeger de reggaetendenser, Peter A.G. udlevede med BliGlad, men som altid har været en del af Gnags.

Publikum var dog ligeglade. Stikket blev trukket ud af stemningen, hver gang et nyt nummer blev spillet. Noget, der blev ekstra tydeligt af, at de faldt i klumper, hvorfor bandet skulle trække folk op igen. Få hænderne ud af lommerne og armene ud af kors og op i vejret. Værst var det på de mere stille numre, såsom ”Gul Spot”, der druknede i small talk. Det lykkedes dog at få folk op. Især sidst i andet sæt, hvor ”Slingrer Ned ad Vestergade”, ”Den Dejligste Morgen”, ”Vilde Kaniner” og ”Mr. Swing King” faldt efter hinanden. Med stor begejstring til følge. Generelt var vi stort set hele hitpaletten rundt, med et par undtagelser som ”Lygtemandens Sang” og ”Når jeg Bliver Gammel”.

Gnags startede i 1966 med den nu 55-årige Peter A.G. Nielsen i front. Den øvrige besætning er jævnligt udskiftet, men det gør nu ikke noget. For den nuværende er helt, som den skal være.
Der var ni mand på scenen, og de skiftedes til at imponere. De stod mestendels stille, lift for stivnet, men de løsnede dog lidt op undervejs, som stemningen voksede. Morten Buchholtz på sine keyboards og Niels Mathiasen på sax imponerede med soloer, men mest fremme i skoene var Mika Vandborg på guitar, der fik tilpas meget plads til at blære sig. Numrene var nemlig med A.G.s ord ”trukket lidt i kanterne”. Der virkede helt passende og understregede den tiltagende feststemning.

Anne Seier Hansen stod og sang kor og charmerede så meget, at frontmanden hele tiden var ovre at danse og endda fristede sig til et kindkys. Et enkelt sted imponerede hun os med refrænsang, men hendes stemme klædte generelt sangene. Dog især i ”Den Dejligste Morgen”, der til lejligheden var omskrevet til en duet. Ja, en korsang egentlig. For det er ikke svært at få en sal fuld af småberusede fans til at skråle ” Og Jeg Lever”.

Der er dog nu som altid ingen tvivl om, at det er Peter A.G.’s orkester. Og de mange år på vejen har tilsyneladende ikke trættet frontmanden, for hans energi er beundringsværdi og underligt livsbekræftende. Han udstrålede hele tiden en uforlignelig glæde ved at spille og livet generelt, og stod ikke stille et øjeblik. Dansede og gik rundt og svingede hovedet og det store hår fra side til side, som han altid har gjort. I to timer. Det kan ikke undgå at sprede entusiasme.

Stemmen lød også, som den altid har gjort. Alle ordene har tryk på og bliver afsluttet i noget, der lyder som den sidste luft i en udånding. Det kan ikke være anderledes, og det skal det heller ikke. Og stemmen blev ikke trættet et øjeblik i den lange koncert.

Man må håbe, at rigtig mange af tilhørerne købte ”Legepladsen” i pausen og eventuelt giver den stadig lange turné en chance til. For hele koncerten var god nok til at holde fokus i to en halv time (inklusive pause), og de nye numre fortjener at få mere af den begejstring, der tilfaldt de 20-25 år gamle slagere denne aften i Odense.

Setlist:

Lineup:

Peter A.G. Nielsen: Vokal